همان طور كه در سبب‌شناسي اين رذيله بيان شد، اسباب كلي آن بر دو گونه‌اند و به همين جهت توصيه‌هاي مورد توجه در درمان اين صفت مرگبار قلبي نيز در دو بخش كلي بينشي و كنشي در چهار محور بيان مي‌شود كه سه محور آخر آن را توصيه‌هاي كنشي (رفتاري) تشكيل مي‌دهد:

  1. تصحیح اعتقاد نسبت به صفات و افعال خدای متعال: اين‌ افراد لازم است با در نظر گرفتن چند اصل خداشناسانه که صفات و افعال او را به درستی معرفی می کنند و به طور خاص برای درمان این روحیه توصیه شده اند به درمان بُعدِ شناختی این بیماری مهلک بپردازند:
    1. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: به بندگانم خبر ده كه من آمرزنده و مهربانم و عذاب من عذابى دردآور است. چنان که در ادامه ی این آیه، سخن از فرشتگان ميهمان حضرت ابراهيم علیه السلام است كه از طرفی براى او بشارتی آورده بودند كه هيچ انتظارش را نداشت و از طرف دیگر براى قوم لوط علیه السلام عذاب آورده بودند. علامه ی طباطبایی می گوید: این آیه از نظر قواعد تفسیری، می خواهد بفهماند: مغفرت و رحمت و اليم بودن عذاب، به آخرين درجه و نهايت حد خود رسيده‌اند به طورى كه ديگر نمى‌توان با هيچ مقياسى آنها را اندازه‌گيرى نمود و چيزى را با آنها قياس كرد. همان طور که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در فرازهای آغاز دعای افتتاح عرضه می دارد: من یقین دارم که تو در جای رحمت و عفو، رحیم ترین هستی و در جایگاه کبریا و عظمت، شدیدترین مجازات -کننده هستی.
    2. ‌نعمت‌ها و لذات دنيا نه فقط نشانه اعتبار نزد خدای متعال نیست بلکه غالباً به عکس است؛ همان طور که امام علی علیه السلام فرمود: ای مردم، باید در نعمت های خدا ترسناک باشید همان طور که از عذاب او هراسان هستید؛ زیرا هر کس امکانات او رو به فزونی نهد اما آن را استدراج الهی نبیند، از چیز هولناکی خود را در امان پنداشته و هر کس مشکلاتی برایش پیش آید و آن را امتحانی نبیند (که با آن می تواند به درجاتی برسد)، یقیناً نعمتی را ضایع کرده است.
  2. ریشه کنی صفاتی که اسباب این حالت روحی هستند: و بخشی از این علل که به دست آمدند، پیش از این ذکر شدند.
  3. خوف الهی به ویژه خوف از سوء عاقبت: زیرا تا فرد از صراط نگذرد و عاقبت نیک نیابد، نباید خود را از مکر خدا ایمن بداند. خوف ضد این رذیله است که رغبت به دنیا و شهوات و ریشهی رذایل را نابود می کند و آثار حزن در رفتار ظاهر می شود.] اگرچه برای كسى كه گناهان آشكار و پنهان را ترك كرده، شايسته و اصلح اين است كه ترس و اميد او مساوى و بر حدّ اعتدال باشد، اما كسى كه گرفتار بيمارى امن از مكر و عذاب خدا و غرور باشد، خوف براى او بهتر است.
  4. عمل به سیره اهل بیت علیهم السلام: استعاذه و دعا و اظهار عجز مداوم به بارگاه الهی جهت استمداد از حضرت پروردگار جهت تکرار مدام و به خاطرسپاری مساله مکر الهی و هشدار به خود و ده ها اثر دیگر که بر تأسی از ایشان در این عمل نهفته است.

گناهان کبیره كه ,طور ,خوف ,درمان ,السلام ,عذاب ,همان طور ,آن را ,طور که ,علیه السلام ,خدای متعالمنبع

داستان عاق والدین

پیامد آدمکشی

احادیث دروغ

پاسخ به یک سوال مهم در مورد ایمنی از مکر

درمان ایمنی از مکر خداوند

علایم ایمنی از مکر الهی

عوامل ایجاد یا تقویت امنیت روحی نسبت به مکر الهی

مشخصات

آخرین جستجو ها

طراحی سایت | سارین وب سایتی برای همه تابلو ، تابلو سازی ، تابلو چلنیوم ، تابلو سازی چلنیوم فروشگاه گوشت رزینت بهترین سایت دین دین کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. تخفیفان موتور کرکره برقی